Ambulansefagelever i stor øvelse

I forrige uke deltok ambulansefagelevene i 3AMB på en stor øvelse i industriparken/Nammo.

Scenarioet for øvelsen var en stor eksplosjon med flere skadde som ble forurenset med kjemikalier og radioaktivt stoff.

Alle nødetater representert

Ved en sånn hendelse må alle pasienter saneres/kles av og vaskes før de kan transporteres videre til sykehuset. Dette foregår inne på en samleplass som nødetatene sammen med sivilforsvaret har ansvaret for å etablere i sikker avstand fra ulykkesstedet.

Alle nødetatene, heimevernet, og sivilforsvaret var involvert i øvelsen. Vi deltok med vår egen ambulanse. Våre elever var delaktige som ambulansepersonell og markører.

Ambulansepersonell samlet ved ambulanse - Klikk for stort bildePlan for hvordan de skal sette opp samleplassen lages.

Ambulansepersonell samlet i ring for å ta i mot beskjeder - Klikk for stort bildeElevene og ambulansepersonell blir brifet av leder samleplass.

Ambulansefagelever gjør klar båre og utstyr - Klikk for stort bildeElevene gjør seg klare til å ta imot pasienter.

Pasientene forurenset med kjemikalier og radioaktivt stoff, kjøres inn på samleplass av elever i vernedrakter. - Klikk for stort bildePasientene forurenset med kjemikalier og radioaktivt stoff, kjøres inn på samleplass av elever i vernedrakter.

Ambulansepersonell jobber med pasient - Klikk for stort bildePasientene må avkles og vaskes før de kan tas hånd om av lege og ambulansepersonell i de oppvarmede teltene.

Pasient blir avkledd og vasket. - Klikk for stort bildePasient blir avkledd og vasket.

Elever ikledd vernedrakter klare til å hente skadde og forurensede pasienter. - Klikk for stort bildeElever ikledd vernedrakter klare til å hente skadde og forurensede pasienter.

To ambulansefagelever ved inngangen til telt - Klikk for stort bildeDen beste øvelsen vi har vært med på så langt, var konklusjonen fra elevene.

Tekst og foto: Kai Frode Borgedal