Verdensdagen for psykisk helse

Tirsdag 25. oktober markerte vi Verdensdagen for psykisk helse.

Arrangementet var et samarbeid med Læringsfabrikken på Raufoss i forbindelse med Industridagene Innlandet. Helsesykepleier på Raufoss vgs, Nina Gjermundrød og leder for Læringsfabrikken, Mette Foss Dalseg åpnet arrangementet i Fyrverkeriet kulturhus.

Musikalsk innslag og foredrag

Ruslan og Kyrylo, to av skolens ukrainske elever, underholdt med flott gitarspill og sang. Mentaltrener Marius Sørlie gikk så på scenen for å holde foredrag med temaet "Fokus". Marius brenner for at ungdom skal lære seg å se verdien i seg selv og bli modige.

null - Klikk for stort bildeRuslan og Kyryolo Eivind Kveane, Reed Foto

null - Klikk for stort bildeMette Foss Dalseg og Nina Gjermundrød Eivind Kveane, Reed Foto

Et vendepunkt

Marius delte åpent og ærlig fra nedturer i sitt eget liv. Han var en god fotballspiller, men også veldig god til å fokusere på de få dårlige involveringene han hadde på banen, heller enn de mange gode. Ferdighetene var på topp, men selvtilliten var lav. Han mener at altfor mange tenker som han gjorde, og at vi ikke ser på oss selv på riktig måte. Fokuset er feil, og vi ser bare de feilene vi gjør. Vendepunktet i livet hans kom etter en krasj i 100 km/t med høy promille, etterfulgt av fire uker i fengsel. Etter denne opplevelsen ønsket han å lære seg å styre fokuset sitt og tenke fremover.

Løft blikket og se fremover

null - Klikk for stort bildeMarius Sørlie Eivind Kveane, Reed Foto Det som har skjedd, får vi ikke gjort noe med, presiserte Marius. Vi bør lære av våre feil, men å bruke energien på det vi ikke får gjort noe med, er å ha feil fokus. Årets tema for Verdensdagen er nettopp "løft blikket", og med Marius sitt budskap kan vi legge til, "se fremover". Fokuser på det som kan hjelpe deg i hverdagen og det du kan gjøre noe med!

Vær modig

Det du skal bli god til, må du trene på mange ganger. Og hver gang du er modig og gjør noe som er vanskelig og utenfor komfortsonen, blir du sterkere. Hvis du lærer deg å fokusere på de rette tingene, har du kommet langt på vei. Og selv om det ofte er mest behagelig å velge enkleste vei, så bør vi kanskje tenke litt over det Marius påpekte, satt litt på spissen vel og merke:

Hvis du gjør det som er enkelt, blir livet vanskelig. Hvis du gjør det som er vanskelig, blir livet enkelt.

null - Klikk for stort bilde Hege Flati Grythe

Tusen takk til Læringsfabrikken for godt samarbeid.