TAF-elev i Innlandets beredskapsråd for barn og unge

Martha Holje har som en av 14 ungdommer fått plass i ungdomspanelet statsforvalter Knut Storberget har satt ned.

Portrettbilde av jente i 1TAF - Klikk for stort bildeMartha Holje Reed Foto Martha startet i høst opp på det fireårige utdanningsløpet TAF teknologi- og industrifag ved Raufoss videregående skole.

Lytt til de unge

To år med pandemi og krigen i Ukraina har vist at det er viktig at også de unges stemme blir hørt når kriser skal håndteres. De har et annet perspektiv enn voksne.

Fokus på barn og unge i krise

Rådet skal ha fokus på barn og unges situasjon i krise og beredskap, og det skal kunne bringe inn temaer til diskusjon som Statsforvalteren kan ta med tilbake til ulike møter med regionale og nasjonale myndigheter og inn i beredskapsarbeidet i Innlandet. Innlandet er det eneste fylket som har et slikt råd.

Studietur til Stortinget

Temaer som ungdommene er opptatt av er, f.eks. psykisk helse, mobbing og kollektivtilbud. Saker de hadde anledning til å diskutere med politikere på Stortinget da de var på studietur til nasjonalforsamlingen i oktober. Der fikk de blant annet være til stede på spørretimen og ble vitne til at Audun Lysbakken stilte spørsmål til statsminister Jonas Gahr Støre. Ungdommene fikk også treffe stortingsrepresentanter fra Innlandet og justisminister Emilie Enger Mehl.

Toårig verv

Martha har tatt på seg vervet for en periode på to år, men hun angrer ikke. Det er både spennende og lærerikt, forteller hun. Vi gratulerer Martha med vervet!

Les mer om beredskapsrådet for barn og unge