Livsmestringsuke på HO

«Livsmestring» er et tema elevene på helse- og oppvekstfag jobber mye med.

Livsmestring - Klikk for stort bildeI høst har vi lagt uka i forkant av Verdensdagen for psykisk helse som en oppstart på temaet. I uke 38 er det tre Vg1 helse- og oppvekst-klasser (HO) og Vg2 barne- og ungdomsarbeider (BUA) som jobber med temaet. Vg2 og Vg3 ambulansefag skal jobbe med temaet i uke 40.

Å spre glede

Vi jobber med ulike vinklinger inn mot temaet. Vi på HO og BUA har valgt å ha fokus på «glede». På onsdag kuttet vi opp og delte ut grønnsaker til elevene på skolen. Elevene laget slagord på små og store plakater som de hengte opp rundt om i skolebygget. På torsdag skal vi jobbe med refleksjoner rundt hvordan denne aktiviteten kan være med på å skape livsmestring.

Karoline, Lotte, Helle, Thea, Malin og Mina i 1HOA - Klikk for stort bildeKaroline, Lotte, Helle, Thea, Malin og Mina i 1HOA

Utedag på fredag

Torsdag får vi besøk av en forsker fra NTNU. Hun skal fortelle om forskningen sin som handler om framtidens eldre, og foredraget hennes skal også være utgangspunkt for videre refleksjon. Fredag skal vi på skistadion sammen med elevene på BUA og de ukrainske elevene på skolen. BUA-elevene har planlagt aktivitetene til denne dagen.

Ambulansefagelevene ser på begrepet livsmestring med mer fokus på psykisk helse. De ser blant annet på hvordan møte mennesker i sorg og kriser.

Livsmestring - Klikk for stort bilde

Tekst: Anny Engejordet, kontaktlærer HO