Hva kan vi lære av andre verdenskrig? Har nye og gamle kriger og konflikter noe felles, og hvorfor er menneskeverdet så viktig? Tirsdag 21. og torsdag 23. januar fikk 4TAF og skolens tre påbyggklasser et tankevekkende innblikk i dette ved Krigshistorisk formidlingssenter på Moelv, fra angrepet på Norge i aprildagene i 1940 til dagens krigshandlinger andre steder i verden.
Harald Sunde med 4TAF
Linda Johansen
Imponerende
Guiden som levendegjorde krigshistorien for skolens elever, er «selveste Harald Sunde», Norges forsvarssjef fra 2009 til 2013, general av grad, med 41 år i forsvaret, tidligere sjef for Hærens spesialstyrker, engasjementer i NATO, forholdsvis nylig leder for Totalberedskapskommisjonen … Og som en av elevene kommenterte: «Det er en egen side om ham på Wikipedia!» I tillegg har Sunde kjent Gunnar, «Kjakan», Sønsteby, personlig, en av de mest berømte motstandsfolkene under andre verdenskrig.
Menneskeverdet
Harald Sunde, formidler på Krigshistorisk formidlingssenter
Linda Johansen
Sunde deler Sønstebys overbevisning om at menneskeverdet er det viktigste. At uansett hva, er vi alle sammen like mye verdt. Og vi plikter å hjelpe de som er på flukt fra krig. Det er ideologien han mener bør gjennomsyrer alt, fra 1940 til dagens kriger og konflikter. Som motsats står nazismens ideologi, som Sunde sammenfatter slik: «Hunder og hester var mer verdt for dem enn de fleste menneskene på jorda.»
Lokal motstand
I andre etasje i Garveriet i Moelv har Ringsaker Historielag levendegjort krigshistorien med en utstilling av rekvisitter og gjenskapte tablåer fra krigens dager. Navn og aldre på lokale falne pryder langveggen der foredraget starter, mens ene kortveggen har gitt plass til Nordahl Griegs dikt: «Til ungdommen». Både utstillingen og formidlingen favner bredt, der vi starter i lokal krigshistorie, fortsetter til Norge under andre verdenskrig og ser linjene vider til dagens trusselbilder.
Sunde engasjerer elevene aktivt og når fram til dem, der han tauer over gulvet med elever som for øyeblikket er «kongen», «kronprinsen» og «den bittelille arveprinsen», eller «regjeringen» og «stortinget».
Samtidig som foredraget gjør andre verdenskrigs bakgrunn og følger dagsaktuelle, fikk også elevene «fem punkter for å lykkes med muntlig eksamen i (krigs)historie». Dermed oppleves helheten som både tankevekkende, relevant og «matnyttig».
- Linda Johansen, kontaktlærer 4TAF