Ekskursjon til Utøya

Påbygg og 4TAF var forrige uke på ekskursjon til Utøya. Det ble en annerledes skoledag.

Hovedhuset på Utøya sett fra båt - Klikk for stort bildeM/S "Thorbjørn" bakker ut fra kaia på Utøya. Siste verselinje fra Frode Gryttens dikt "Etter 22. juli" er printet på lemmen. Vemund Viken

Målet med ekskursjonen var å jobbe med et tverrfaglig opplegg i norsk og historie. 

Oppgaver i historie og norsk

Innen historiefaget skulle elevene utforske hvordan en historisk hendelse kan fremstilles på forskjellige måter og drøfte hvordan konkrete fortellergrep kan gi ulike inntrykk av den samme hendelsen. 

Innen norsk skulle de utforske hvordan man kan bygge et miljø i et fiksjonelt univers og drøfte hvordan de fiksjonelle miljøene skiller seg fra det faktiske miljøet som de er inspirerte av.

Elever står med ryggen til ved talerstol i Bakken på Utøya - Klikk for stort bildeBakken ligger ovenfor Arbeidsmiljølåven. Her er det tradisjon for at ungdom på leir går på talerstolen for å utfordre nasjonale politikere. Læring gjennom demokrati. Vemund Viken
Fire elever inne i lite utstillingslokale - Klikk for stort bildeNede ved kaia ligger Arbeidsmiljølåven, som er bygget om til formidlingslokale og utstilling. Vemund Viken

Så film før besøket

Klassene så først de to filmene som er laget om terrorangrepet på Utøya, altså Erik Poppes Utøya 22. juli og Paul Greengrass sin 22 July. Opplegget ble gjennomført med omvisning på øya som Utøyas egne formidlere stod for, før elevene ble sendt ut i grupper for å jobbe med forskjellige drøftings- og bildeoppgaver på egen hånd. 

Det var enighet om at opplegget hadde vært givende, og noe helt annet enn en vanlig skoledag. Rundt 100 elever og sju ansatte var med på turen.

Minnesmerke blant høye trær med fjord i bakgrunnen - Klikk for stort bildeMinneringen er Utøyas eget minnested. Formen gjør at intet navn kommer først eller sist. Hver gang en av de drepte skulle hatt bursdag, setter en av Utøyas ansatte en blomst i navnet til vedkommende. Vemund Viken
Minnesmerke ved fjord - Klikk for stort bildePå landsiden står det nasjonale minnesmerket etter terrorangrepet 22. juli. Hver søyle representerer én av de omkomne, som har navnet sitt stanset inn på sin søyle. Vemund Viken

Mørk tematikk

-Det er en litt mørk tematikk, men samtidig tenker jeg det er viktig å få fram at historien om Utøya også er historien om et sted som man valgte å gjenreise etter et traume, sier norsk- og samfunnsfaglærer Vemund. Han har selv skrevet mastergrad om undervisning om 22. juli, og var fornøyd med å se at tematikken fungerte i praktisk undervisning.

 -Jeg merket meg spesielt at noen av elevene med helsebakgrunn tok i bruk sin fagkunnskap da vi var inne i Hegnhuset, og jeg tenker det å få fram at dette også er tematikk som kan gjøres relevant for yrkesfag. 

Stor takk til Utøya, elever og ikke minst kollegaer som gjorde det mulig å få til denne ekskursjonen, avslutter han.