Ballettforestilling i Operaen

I år som i fjor besøkte elever fra Raufoss vgs Den Norske Opera & Ballett i regi av Den kulturelle Skolesekken.

Den Norske Opera & Ballett i Oslo - Klikk for stort bildeDen Norske Opera & Ballett Pixabay Også denne gangen benyttet vi anledningen til å oppleve og lære litt ekstra på turen.

Munchmuseet og restaurantbesøk

Torsdag 9. februar reiste vi, cirka 100 elever og seks lærere fra 2AMB, 3AMB, 3PBY og 3TAF til Oslo med buss. Første punkt på programmet var Munchmuseet. Museet byr selvfølgelig på kjent og flott kunst av Munch, slik som for eksempel Skrik og Madonna. Men også arkitekturen og den fantastiske utsikten over Oslofjorden er nesten verdt besøket i seg selv. Etter museumsbesøk ble det tid til litt byvandring og restaurantbesøk på egenhånd, før vi skulle møtes igjen på Operaen.

Omvisning og forestilling på Operaen

Vi fikk en omvisning i Operabygget. Mange ble nok imponert og kanskje overrasket over de voldsomme dimensjonene og alle aktiviteten som foregår bak kulissene i Operaen. Vi fikk blant annet se scenen fra baksiden og de store verkstedene hvor man produserer kulisser. Selve hovedformålet med turen var imidlertid forestillingen Askepott. Dette klassiske eventyret, med musikk av Prokofjev, var gjenkjennbart for de fleste og inneholdt fantastiske kostymer og kulisser, samt masse humor.

Elever på restaurant - Klikk for stort bilde3TAF Karen Samseth

Munch-bilde på museum - Klikk for stort bildeMunchmuseet Karen Samseth