En ekskursjon vi samfunnsfaglærere har hatt lyst til å gjennomføre en god stund. Elever fra innføringsklassen, kombinasjonsklassen, elenergiklassen, automasjonsklassen, dateelektronikk-klassen og ambulanseklassen på Vg2 stilte opp på parkeringsklassen utenfor Raufoss videregående skole for avreise kl. 07.45. Vi fordelte oss på to busser. samfunnsfaglærerne Sigurd, Tone og Marthe fulgte klassene sine, mens Stine, Petter og Svenn, lærere i kombinasjonsklassen og innføringsklassen var med klassene sine.
Besøk på Munchmuseet var en av mange poster på programmet denne dagen
Marthe E. Napstad
Besøk på Stortinget
Først på timeplanen var et besøk på Stortinget, som seg hør og bør når man er med samfunnsfagelever til Oslo. I samfunnskunnskap har vi lært om maktfordelingsprinsippet, den lovgivende makt (Stortinget), den utøvende makt (Regjeringen) og den dømmende makt (Domstolene) som skal dele makten seg imellom, utøve sine konkrete oppgaver og være uavhengige av hverandre. Mellom disse tre institusjonene skal det være vanntette skott, noe som er helt essensielt for at demokratiet skal fungere på en god måte.
Nå skulle vi altså se litt nærmere på den lovgivende makt samt selve bygningen der 169 folkevalgte representanter har sin arbeidshverdag. Vi gikk i samlet flokk fra Kongens gate der bussen parkerte, bort til Karl Johan og ned til Stortinget. Her måtte både elever og lærere gjennom en omfattende sikkerhetssjekk for å komme inn i Stortingsbygget, litt i samme sjanger som sikkerhetssjekken man må gjennom på en flyplass når man skal ut og reise.
Utenfor Stortinget
Marthe E. Napstad
Fra spørretimen i Stortinget
Marthe E. Napstad
Spørretime
På Stortinget var det duket for spørretime denne onsdagen. Spørretimen er et forum der stortingsrepresentantene kan stille kritiske spørsmål til statsrådene. Etter å ha gått opp anselige mengder trappetrinn i det staselige bygget som ble ferdigstilt og tatt i bruk i mars 1866, viste en hyggelig sikkerhetsvakt oss ut på galleriet der vi kunne se ned på det som skjedde i Stortingssalen. Da vi ankom galleriet, var det arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna (AP) som ble grillet av ulike stortingsrepresentanter. Velkjente temaer fra samfunnsfagtimene var på agendaen; jobb kombinert med foreldrerollen, permisjonsordninger, unge uføre og arbeidslivsspørsmål ble tatt opp, og arbeids- og inkluderingsministeren svarte så godt hun kunne.
Fornøyd Venstre- og lokalpolitiker, Sigurd, hjalp oss andre med å identifisere flere politikere vi umiddelbart ikke kjente igjen i salen. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (AP) satt for eksempel langt fremme i Stortingssalen og var lett gjenkjennelig for oss som jobber med skole og utdanning. Det var stor stas og veldig interessant for både elever og lærere å være til stede og se ansikter vi kjenner godt fra medier og debatter.
Munchmuseet
Etter å ha overvært spørretimen på Stortinget, gikk vi ut på Karl Johan igjen og ned til Bjørvika for å ta en tur innom Munchmuseet. En del elever var tydelig godt kjent i Oslo fra før, og ledet an ned dit. Elevene hadde litt lite tid på Munchmuseet og rakk hovedsakelig en «sveip» gjennom etasjene, men for de fleste var det gøy å både gå forbi Operabygget, sjekke ut Skrik og rusle litt rundt i den forholdsvis nye bydelen nede ved Oslofjorden. Forhåpentligvis førte det litt for korte besøket til at noen elever får lyst til å reise tilbake senere for å stikke innom det litt kontroversielle museumsbygget i Bjørvika, og ta et videre dypdykk i Edvard Munchs kunst.
På vei til Munchmuseet
Marthe E. Napstad
Inne på Munchmuseet
Marthe E. Napstad
Lunsj og fritid
Fornøyde lærere tar en pust i bakken
Marthe E. Napstad
Nå var det endelig en «bolk» med etterlengtet «fritid» for elevenes del, og de ble innvilget litt i overkant av en time til å gå rundt på egen hånd og selv velge lunsjsted. Lærerne tok veien «rett over gata» fra Munchmuseet til restauranten Villa Paradisio. Her hadde Tone forhåndsbestilt lunsj til oss. Det kjentes viktig med effektivisering på en dag med fra før hektisk program.
Vi koste oss med god, italienskinspirert mat mens vi (blant annet) snakket om hvor fint og unikt det faktisk er å bo i et land der tilliten mellom innbyggerne er så stor som den er, og der man utrolig nok har mulighet til å komme så tett på de folkevalgte i en spørretime på Stortinget som vi kunne denne dagen. Litt fagnerder er vi tross alt, og innimellom er det greit å minne seg selv på at vi er så heldige å bo i det landet FN i flere år på rad har rangert som verdens best fungerende demokrati (ref. demokratiindeksen).
Teknisk museum
Etter lunsj var det oppmøte i Kongens gate igjen. Selv om denne gata ikke nødvendigvis var så lett å finne igjen, var heldigvis alle elever på plass da bussen skulle reise videre til Kjelsås. Siste post på programmet var besøk og omvisning på Teknisk museum. Elevene ble delt inn i to grupper, og en kunnskapsrik og engasjert ansatt guidet gruppene gjennom et opplegg som het «Høydepunkter.»
Mens den ene gruppa hadde omvisning med guiden, fikk den andre gruppa gå fritt rundt på museet og kikke. I «Høydepunkter» er opplegget slik: man besøker flere ulike utstillinger rundt om på museet. Guiden trekker frem spesielle gjenstander og forteller historier om hvordan den aktuelle gjenstanden ble brukt og hvem som brukte den. Elevene får dermed et innblikk i over 100 års teknologiutvikling. Et hovedpoeng er at utstillingen og gjenstandene som vises frem tilpasses elevenes alder og interesse. I vårt tilfelle at det skulle tilpasses ambulanseelever så vel som elektroelever, dateelektronikkelever og automasjonselever.
På Teknisk museum
Marthe E. Napstad
Elevene ble guidet gjennom opplegget "Høydepunkter"
Marthe E. Napstad
Hjemreise
Kl. 15 var det tid for hjemreise. Tida gikk veldig fort denne dagen. Noen elever valgte å bli igjen i Oslo og tok toget hjem senere, men de fleste ble med bussen hjem. Alle var enige om at det hadde vært en veldig fin og vellykket tur både faglig og sosialt - en tur vi håper å få gjenta neste skoleår! Da gjerne med alle samfunnsfagklassene (hvis vi får det til å klaffe). Takk for en fin dag til både elever og lærere!
- Marthe E. Napstad