Samisk kultur på timeplanen

2BUA har hatt besøk av Susanne Vallesæter fra Urhjertet.

Urhjertet har fokus på det samiske folket og deres kulturtradisjoner, samt formidling av kunnskap om det samiske.

Formidling av samisk kultur

Siste skoledag før vinterferien hadde daglig leder i Urhjertet, Susanne Vallesæter undervisning for elevene som går Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget hvor hun fortalte om den samiske kulturen og deres tradisjoner. Elevene lærte om hvordan de kan formidle samisk kultur og tradisjoner til barn i barnehagen. Vallesæter viste frem og fortalte om gjenstander fra den samiske kulturen, blant annet ulike kofter, skaller, komse og samisk melkebolle.

Tre ungdommer sitter i lavvo - Klikk for stort bildeHannah, Iben Sofie og Jens Lene-Maria Larsen

Dame kledd i samisk kofte - Klikk for stort bildeSusanne Vallesæter Lene-Maria Larsen

Joik og lasso

Elevene fikk være med å pynte lavvoen, de fikk lære joik og høre eventyret om Huldra. Dagen bød også på opplæring i lassokasting. På slutten av dagen fikk de en smakebit av tørrfisk, reinsdyrkjøtt og rød saft.

Kontaktlærer Lene-Maria Larsen takker for en flott, innholdsrik og lærerik dag for elever og lærere.

Ungdommer lærer å bruke lasso - Klikk for stort bildeOpplæring i lassobruk Lene-Maria Larsen

Ungdommer lærer å bruke lasso - Klikk for stort bildeElevene er straks klare for å vise sine lassoferdigheter Lene-Maria Larsen

Urhjertet