Informasjon til avgangselever

Du mister tilgangen til læringsplattformen og Office 365 når du ikke lenger er elev.

Illustrasjonsbilde PC - Klikk for stort bildeIllustrasjonsbilde PC Mostphotos Hvis du slutter på videregående nå, må du sørge for å lagre det du ønsker å ta vare på.

Du mister tilgangen til læringsplattformen

Du mister tilgangen til læringsplattformen og de tjenestene som hører til når du ikke lenger er elev. Det vil si at du ikke lenger får logget deg på.

Hent ut det du vil ta vare på før du slutter.
Det er spesielt viktig for deg som skal ta fag som privatist at du henter ut det som er relevant for videre bruk.

Du mister tilgangen til Office 365

Du mister tilgangen til Office 365 (nå Microsoft 365) og tilhørende tjenester når du ikke lenger er elev. Det vil si at Microsoft Office slutter å fungere, og at du må hente ut dataene dine fra OneDrive etc.

Du kan fint overføre dette til en privat OneDrive/iCloud/Google Drive eller en annen skyløsning. Sørg for at det finnes en lokal kopi på din PC.

Elev i tidligere Oppland:

Du må hente ut dine data fra OneDrive – Oppland fylkeskommune. Se i OneDrive på din PC eller på skoleportalen om det er noe du vil ta vare på.

Elev i tidligere Hedmark:

Du må hente ut data du vil ta vare på OneDrive på din PC eller på skole.hedmark.org > Office 365 > OneDrive

Elev-PC

Elev i tidligere Oppland:

Subsidierte elev-PC-er kjøpt via Oppland fylkeskommune har serviceavtale og uhellsforsikring (Dell Prosupport Plus) som gjelder i 5 år fra kjøpsdato.

Slik kan du sjekke når din serviceavtale og forsikringsavtale opphører:

Åpne support-siden til Dell og legg inn PC-ens service tag (serienummer/service-ID), som du finner under PC-en.

Serviceavtalen dekker reparasjon av feil på PC-en som omfattes av garantien. Feil og problemer med programvaren på PC-en dekkes ikke av serviceavtalen.

Uhellsforsikringen dekker inntil én skade per år. Vilkårene for uhellsforsikringen finner du her 

Dersom PC-en din ikke virker slik den skal, eller du vil melde en uhellsskade på maskinen, må du ringe Dell ProSupport Plus, tlf. 67 11 75 16 for å få hjelp. Du må alltid angi PC-ens service tag når du kontakter Dell support.

Fylkeskommunen har ingen forpliktelser overfor tidligere elever med PC-problemer. Skolens IKT-avdeling kan i noen tilfeller hjelpe tidligere elever, men bare dersom de har kapasitet til det.

Elev i tidligere Hedmark:

Hvis du har Elev-PC fra  tidligere Hedmark fylkeskommune, overtar du den når du slutter, forutsatt at du har betalt alle tre egenandeler. Forsikringsordning og garantiservice varer i tre år fra maskinen var ny.

Har du problemer med en Windows-lisens som ikke er aktivert, må du ta kontakt med IKT på skolen.

Kontroller gjerne om Bitlocker er aktivert på disken på PC-en din. Se bildet under.

Er bitlocker aktivert og du ikke har gjort dette selv, så ta kontakt med IKT på skolen.
Bitlocker er aktivert hvis det er en hengelås i utforsker på Lokal disk (C:) - Klikk for stort bildeBitlocker er aktivert hvis det er en hengelås i utforsker på Lokal disk (C:)

Til toppen