3PBY på tur til Jotunheimen

Både det sosiale og det faglige var i fokus da begge påbyggsklassene reiste på tur til Jotunheimen i uke 36.

Fornøyde elever og lærere på Galdhøpiggen - Klikk for stort bildeFornøyde elever og lærere på Galdhøpiggen Monica Slåttum Beck To netter i telt, besøk i Klimaparken og topptur til Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen, var hovedingrediensene i en svært opplevelsesrik tur. Et steinras førte også til en ekstra lang reisevei hjem, og en bonustur via Vestlandet.

Teltleir på Raubergstulen

På turens første dag, tirsdag 6. september, reiste begge klassene samlet med buss til Raubergstulen. Dette er et overnattingssted på ca. 1000 moh., ved «inngangen» til Jotunheimen Nasjonalpark.  På veien stoppet vi for ekstra proviant (les pistasj- og kanelsnurrer) hos den berømte Bakeren i Lom. Vel framme på Raubergstulen ble det slått teltleir og grillet pølser. Det utrolig fine været, kombinert med en fantastisk utsikt fra teltleiren, ga en perfekt start på turen.

Første natten i telt ble en god opplevelse for mange, og kanskje litt kald, uvant eller ubehagelig for andre. Dette ga gode muligheter for evaluering og refleksjon over hva man eventuelt kunne gjøre annerledes før neste natt.

Besøk i Klimaparken

Onsdags morgen startet rolig, med god tid til frokost ved teltene. Deretter ble vi kjørt i buss opp til Juvasshytta og Klimaparken. Et steinras ved Lom førte dessverre til at vår guide ikke kunne komme. Men vi fikk likevel tilgang til Klimaparken og den unike hula som er hogget inn i Juvfonne. Dette ble en magisk opplevelse. Hula, med sine arkeologiske gjenstander frosset inn i veggene, brakte oss flere tusen år tilbake i tid. En 3400 år gammel sko, eller 1500 år gamme pil var noe av det vi fikk se. I tillegg ga besøket i Klimaparken rikelige muligheter til refleksjon og læring innenfor temaer som klima, bærekraft, flora, fauna og geologi.

Hula ved Juvfonne - Klikk for stort bildeHula ved Juvfonne Joachim Zacariassen

Besøk i hula ved Juvfonne - Klikk for stort bilde Monica Slåttum Beck

De 800 høydemetrene ned og tilbake til Raubergstulen ble tilbakelagt til fots, med såkalt linjetaksering på veien. Systematisk observasjoner og målinger ga et innblikk i hvordan floraen forandres etter hvert som man stiger ned fra fjellet.

Lærer Monica tok rollen som guide da den opprinnelige guiden ikke kom fram pga. ras - Klikk for stort bildeLærer Monica tok rollen som guide da den opprinnelige guiden ikke kom fram pga. ras Sigurd Dyste

Opp på 2469 moh.

Torsdag ble høydepunktet, bokstavelig talt, for de fleste. Etter å ha spist frokost og pakket telt og utstyr før klokken 07.30, startet turen mot Galdhøpiggens 2469 høydemeter. Først med buss til Juvasshytta, deretter til fots med brefører, seler og tau over Styggebreen, og videre opp på «Piggen». Det var ikke skyfritt, men likevel såpass god utsikt at vi fikk en god følelse av å stå på «Norges tak».

Lang vei hjem

Det skulle vise seg at turen hjem ble ekstra lang. Etter å ha gått ned igjen til Juvasshytta, hastet det med komme seg på bussen hjem. Steinras og stengt vei ved Lom førte til at bussturen måtte gå via Sognefjellet og Vestlandet hjem igjen, med ankomsttid klokken 01.00 på Raufoss. Da var det godt å vite at mattetimene på fredagsmorgen kunne flyttes til mandag.

På tur over Styggebreen - Klikk for stort bildePå tur over Styggebreen Monica Slåttum Beck

Godt humør på ferga tross en lang vei omvei om Sogn - Klikk for stort bildeGodt humør på ferga tross en lang vei omvei om Sogn Sigurd Dyste

Tekst: Sigurd Dyste, kontaktlærer 3PBYB